Hack the Crisis

Online hackathon Hack the Crisis

Tussen 3 en 5 april was innovatief Nederland in de ban van Hack the Crisis . In één weekend sparden meer dan zeshonderd mensen, via verschillende start-ups, met elkaar om gerichte oplossingen te bedenken rondom corona-problematieken. Het vormde het startsein voor de allereerste online hackathon van Nederland én een vrachtlading aan prachtige ideeën.

Mijn rol in het geheel? Het faciliteren van dit moment. Of beter gezegd: ervoor zorgen dat de juiste mensen bij elkaar konden komen om dit nobele doel te halen. Een prachtige uitdaging, dat mij op een hele nieuwe manier liet kijken naar werkzaamheden die ik al jaren uitvoer. In deze case neem ik jullie daarom mee naar de technische kant achter Hack the Crisis Netherlands.

Het wiel opnieuw uitvinden

Ik fungeerde als co-producent voor Hack the Crisis Netherlands. Mijn collega Rob van Wegen zorgde voor de ‘contactmomenten’ met de deelnemers (via platformen als Slack) en de planning, terwijl ik de techniek en apparatuur onder mijn hoede nam. Daarnaast werkten we samen met veel andere partijen (Brain Fuel, Smart Camels, Startup Amsterdam, The Next Web en meer), die elk hun virtuele steentje bijdroegen in het geheel.

Zoals gezegd is Hack the Crisis de allereerste online hackathon van Nederland. Dit is natuurlijk super awesome, maar hierdoor moest het produceerwiel voor sommige zaken wel opnieuw worden uitgevonden. Hoe maak je een hackathon digitaal? Ook handig om te weten: onze voorbereidingstijd was miniem (minder dan een week). Het dwong ons om diep én snel na te denken over zaken die normaal gesproken vanzelfsprekend waren: het monitoren van de deelnemers, contactmomenten, de opnames, de locaties, gebruik van studio, apparatuur, het verzorgen van een livestream en het faciliteren van een omgeving waar een grote groep mensen samen kon komen.

Online hackathon, offline aanpak

In technisch opzicht moesten veel zaken nog steeds offline aangepakt worden. We konden bijvoorbeeld niet zonder een professionele studio om de boel op te nemen en te streamen, een crew op locatie (die op anderhalve meter van elkaar werkte) en een juiste opstelling.

Ook functionerende apparatuur was van belang, omdat het zich voor het oog 99% online afspeelde. Verlies je het beeld, dan ziet geen van de deelnemers en kijkers meer iets. Vooral mijn trouwe laptop was gelukkig een ster in het voorkomen van haperingen. Het grootste deel van de tijd fungeerde hij als ‘streamserver’. Oftewel: de brug tussen opnames (zoals de opname van de pitch van David Beckett, auteur Pitch to Win en coach bij TEDx) én het uitzenden van de online stream.

Precies op het juiste moment

Hack the Crisis Netherlands is zo’n uniek evenement dat precies op het juiste moment kwam. De wereld was in de ban van het coronavirus, en dit was een prachtige manier om hier wat mee te doen.

Met meer dan zeshonderd deelnemers, 52 ingezonden ideeën en vier uiteindelijke winnaars, wisten we uiteindelijk een moment te faciliteren die voor heel Nederland te zien was, waar we allemaal wat van konden leren. We hebben ongelofelijk veel mensen met elkaar in contact kunnen brengen, mensen die misschien wel nog veel meer mooie dingen samen kunnen doen. Hoe hectisch het ook was, dat is toch wel een prachtig eindresultaat.

Rob en ik zijn inmiddels alweer bezig aan de volgende online hackathon. Ik kijk ernaar uit!

Hack the Crisis in een notendop

De productie

Hack the Crisis Netherlands was de eerste online hackathon van Nederland. Meer dan zeshonderd deelnemers vormden start-ups om de strijd aan te gaan met coronaproblematieken

Cast & Crew

Hack the Crisis is in samenwerking met Rob van Wegen geproduceerd. Daarnaast was er een nauwe samenwerking met The Next Web, Brain Fuel, Smart Camels en verscheidene andere partijen om het evenement mogelijk te maken.

Locatie

Voornamelijk online! Deelnemers werkten thuis en de opnames zijn afwisselend gedaan vanuit het kantoor van Eurosonic Noorderslag en vanuit mijn eigen huis.

Apparatuur & Software

Mijn laptop vormde een belangrijke brug tussen online en offline. Daarnaast was Slack een belangrijk platform voor de communicatie met deelnemers. Opnames werden gemaakt in een studio. Het geheel was voor het grote publiek te volgen via YouTube.

Love it?Meer informatie

  
Alec Meijerink Producties - KvK-nummer 60086831

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!