Hooijmeyer’s Viool

Korte film Hooijmeyer’s Viool

Zes dagen lang speelde Daniël Hooijmeyer in een verlaten kerk de mooiste noten op zijn viool. Elke dag keken meer en meer mensen naar dit muzikale schouwspel. Op de zevende dag zag het publiek echter een leeg podium. Waar is Hooijmeyer? Dagen later weten een politievrouw van het Ministerie van Tevredenheid en haar handlanger hem te vinden. Als ze hem aantreffen is zijn hele gezicht in verband verwikkeld. Wat is er gebeurd? Waarom is het Ministerie naar hem op zoek? 

Hooijmeyer’s Viool is een korte film bedacht door theaterschrijver Michiel Westbeek. Het was zijn allereerste film en hij brouwde ‘m in opdracht voor Nieuwe Vide. Deze instantie ondersteunt opkomende kunstenaars in het tot werkelijkheid brengen van hun creativiteit. Voor mij leverde dit een bijzondere uitdaging op. In deze case neem ik jullie mee door een productie- en montagerol waar kunst en film samenkomen.

Het bouwen van een dystopische wereld

De wereld van het filmmaken is eigenlijk heel gestructureerd. Je werkt met vaste regels en systemen. Je kijkt naar de buitenwereld en bedenkt je hoe je hetgeen dat je ziet tot een mooi scenario kunt verweven. Als filmmaker werk je in het nu. Daartegenover staat de kunstwereld, dat als een onbeschreven blad is. Vrijheid en creativiteit vieren hoogtij, en je creëert het liefst een wereld die niet bestaat. Dat laatste was ook precies mijn uitdaging.

Dit stelde mij in staat om veel vrijer en creatiever met mijn rol en werkzaamheden om te gaan. Hooijmeyer’s Viool speelde zich namelijk niet af in de Aarde anno nu. Het vindt plaats in een dystopische omgeving, een totalitaire staat. Een wereld misschien wel in de ban van de Derde Wereldoorlog. Hoe brengen we deze duistere setting tot leven met locaties uit onze eigen wereld?  

Een goede voorbereiding is het halve werk

Waar bij sommige klussen het meeste werk op het moment zelf plaatsvindt, was bij Hooijmeyer’s Viool de voorbereiding heel belangrijk. Samen met Michiel werkte ik een plan uit. Welke mensen hebben we nodig? Hoe komen we aan deze mensen? Hoe doen we het met geluid, licht en cameraperspectieven? Daarnaast boog ik me over de financiële kant van het verhaal: met welke middelen kunnen we het script uitwerken? Alles wat we deden stonden in dienst van het creëren van die dystopische setting.

Zo bepaalden we bijvoorbeeld dat de setting er niet te dik bovenop moest liggen: de kijker moest hier via de dialogen en subtiele details zelf een idee over vormen. Om dit te benadrukken, werkten we met donkere omgevingen, die maar vaag lieten zien waar het geheel zich afspeelt, en besteedden we extra veel aandacht aan datgene dat je wél zag. Een gezicht in verband, het logo op de pet, een terugkerend pistool en korte flashbacks die steeds meer uit de doeken doen. Het was dan ook belangrijk dat we precies dié mensen hadden, die dat tot werkelijkheid konden brengen (en gelukkig hadden we die!).

Een brug tussen film en kunst

Hooijmeyer’s Viool draaide tijdens een solo-expositie van Michiel in Haarlem. Een maand lang stond dit zeventien minuten durende project in de schijnwerpers tussen Michiel’s andere werk. Reacties waren positief. Maar hij wil er nog veel meer mee doen: zijn ambitie is om de dystopische wereld om te bouwen tot een drieluik. Hooijmeyer’s Viool is hierin het tweede deel. Deel één verscheen eerder in de vorm van een hoorspel.

Het was voor mij een ambitieus project om te produceren, misschien iets te ambitieus als jonge filmmakers. Toch leverde het mij een nieuwe kijk op het produceren op: in de toekomst kan ik ook projecten aanvliegen met de vrije, creatieve inzichten uit de toneel- en kunstindustrie. Het derde deel van het drieluik moet een toneelstuk worden. Dus wie weet maak ik ooit écht mijn debuut in de wereld van kunst!

Hooijmeyer’s Viool in een notendop

De productie

Hooijmeyer’s Viool is een korte film die zich afspeelt in een dystopische wereld. Een omgeving die niet tot leven wordt gebracht door expliciete locaties, maar door dialogen en subtiele hints. De productie werd voor een maand getoond tijdens een solo-expositie over Michiel’s werk in Haarlem.

Cast & Crew

In totaal hebben er zo’n 25 personen meegewerkt aan de totstandkoming. Zes man en vrouw zijn uiteindelijk in de film zelf te zien, de rest droeg achter de schermen zijn steentje bij. Het was een crew in alle soorten en maten: van figuranten en make-upartiesten, tot iemand die de hoofdrolspeler leerde een viool vast te houden en te bespelen.

Locatie

De volledige film is opgenomen bij Craftwurk in Drachten, een voormalig machinefabriek.

Ga voor meer informatie naar craftwurk.nl

Apparatuur & software

De film is opgenomen met een RED Epic Dragon 6K-camera. Bear Cinema Rentals leverde het licht, terwijl ik zelf via Adobe Premiere Pro de montage en kleurcorrectie deed. De audio is tot slot bewerkt via Adobe Audition.

Love it?Meer informatie

  
Alec Meijerink Producties - KvK-nummer 60086831

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!